Back on Track

Både jag och datorn...

Tangentbordet slutade fungera i fredags - surt...

Höften fick sig en kortisonspruta i fredags, men jag ar ONT som skam...

Jag har trochanterit, visst låter det tjusigt:p

Info om Trochanterit:
Höftinflammation
(Trochanteritis)

Författare: För den medicinska översättningen av 2007 års version av Praktisk Medicin (PM) ansvarar dr Olle Lyngstam, Göteborg.

Definition
Inflammation i de ytliga slemsäckarna vid höftlederna.

Orsak(-er)
Sned belastning vid fotleder eller knäleder. Kramp i sätesmuskulatur. Höftledsförslitning (Coxartros). Hälta. Slag mot höften. Ibland efter arbete med fotpedal.

Symtom
Smärta vid höften vid belastning eller liggande i sidoläge. Smärtan kommer även vid sittande liksom vid gång i trappa. Ofta smärtutstrålning efter lårets utsida.

Status
Ömhet vid tryck mot höften. Det är också lätt att framkalla smärtan om man för benet in mot kroppen och samtidigt vrider foten och benet inåt.

Alternativa överväganden
Ischiassmärta, höftledsfraktur, förslitning i höftleden, spondartrit. Myofasciellt syndrom med "referred pain" från den päronformade muskeln på höftens utsida (Piriformismuskeln) eller från en nedsliten (spondylotisk) ländrygg.

Utredning
Ultraljud kan påvisa svullen slemsäck. Röntga höftled om det finns misstankar på höftledsförslitning.

Behandling
Vila, avlastning av benet med krycka. Korkinlägg i sko på motsatt ben.

Sjukgymnastik. Stretching och stabilitetsträning över svanken.

Antiinflammatorisk behandling t ex NSAID eller lokal kortisoninjektion med 1-2 ml metylprednisolon + 3-4 ml lidokain, 70 mm lång nål.

Besvären upphör ofta spontant efter några månader.

Vid långdragna besvär kan ibland ortoped behöva konsulteras.

Kommentarer
Postat av: Doris Eriksson

Låter inte alls roligt detta! Men känner igen det! HAr ju med problem tilloch ifrån med mina höfter och nu har det varit tufft ett tag , särskilt nattetid! Min chiropraktiker(Lousie) menar att jag ska ska göra min stretchläxa och visst ett tag var det bättre , men nu verkar då inte det heller hjälpa!
Ont i båda höfterna och mitt i korsryggen! Vilket innebär att man vaknar varje natt av att det gör ont hur man än ligger och ändå mera ont när man provar att ändra läge:-(
Kram

2008-04-27 @ 13:03:35
URL: http://doriseriksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0